Bir nezrin (adağın) şer'î yönden
sahih olabilmesi için, şu şartların bulunması gerekir:
1 - Adanılan şey'in cinsinden bir
farz veya vâcib bulunmalıdır. Namaz, oruç, sadaka gibi... Namaz ve oruç,
farzı olan îbâdetlerdendir. Sadakanın farzı ise zekâttır.
Buna binaen hastayı ziyaret etmek,
Kur'an okumak; mescid, kabir veya türbe ziyareti yapmak v.s. gibi
şeyleri nezretmekle, nezir sahih olmaz. Çünkü bunların hiçbiri ne farz,
ne de vâcib olan ibâdetlerdir.
2 - Adanılan şey'in cinsinden
bulunan farz veya vâcib, bizzat maksûd olmalıdır. Başka bir farz veya
vâcibe vesile olmamalıdır. Buna binaen, abdest almaya nezredilmez. Çünkü
abdest bizzat maksûd değil, belki bâzı ibâdetlerin îfası için bir
vesiledir.
3 - Adanılan şey, zaten yapılması
farz veya vâcib olan bir şey olmamalıdır. Meselâ: "Yarınki sabah
namazını kılmaya nezrettim" tarzında yapılan bir adak sahih olmaz. Zira
sabah namazının kılınması zaten farzdır.
4 - Nezredilen şey, mübah olmalı,
günah bir iş olmamalıdır. Buna binaen, intihar nev'inden bir nezir
(Meselâ: "Nefsimi Hakk'a kurban edeyim" şeklinde bir adak) sahih
değildir.
5 - Adanılan şey, adayanın
mülkünden fazla veya başkasına ait olmamalıdır.
Meselâ: 1000 lirası olan bir kişi
10.000 lira tasadduk etmeyi nezr edemez. Kendisine ancak en fazla 1000
lira tasadduk etmek vâcibdir. Veya başkasının malını fakirlere dağıtmayı
nezreden kimsenin de, bu nezri sahih değildir. |