Ramazan Orucu Kimlere
Farzdır?
Bülûğa ermiş, aklı başında kadın ve
erkek her müslümana, Ramazanda oruç tutmak bir kulluk borcudur ve farz-ı
ayndır. Bülûğa ermemiş çocukların oruç tutması ise farz olmamakla
beraber onları da namaz gibi, küçük yaşlardan itibaren yavaş yavaş oruç
tutmaya alıştırmak, oruca heveslendirmek lâzımdır.
Yolcu ve hasta olanlara da oruç
farzdır. Ancak Ramazanda tutmaları mecburî değildir. Çünkü Ramazan
orucunun Ramazan içinde edâsının farz olması için, sıhhat ve ikâmet
şarttır. Yolcularla hasta olanlara şeriatın izin ve ruhsatı vardır.
Dilerlerse oruçlarını Ramazanda tutarlar, dilerlerse yolcular
yolculuktan evlerine döndüklerinde, hastalar da iyi olduklarında gününe
gün kazâ ederler.
Orucun Sıhhat Şartları
Nelerdir?
Tutulan oruçların sahih olabilmesi
için de iki şart vardır:
1. Niyet,
2. Kadınlar için hayız ve nifastan temizlik.
Niyet edilmeden tutulan oruçlar
dînen muteber sayılmaz. Orucun sahih olabilmesi için niyet şarttır.
Nifas hâlindeki kadınlar
(lohusalar) ile âdet gören kadınlar da bu halde iken ne namaz kılabilir,
ne de oruç tutabilirler. Fakat bu halden kurtulduktan sonra,
tutamadıkları oruçlarını gününe gün kazâ ederler. Namazlarını ise kazâ
etmezler. Çünkü hayız - nifâs hâlinde kılınmayan namazların kazâsında
meşakkat ve zorluk olduğundan Cenâb-ı Hak, lûtfuyla, kadınları bu
borçtan afvetmiştir.
Oruç Tutma Vakti Ne Zamandır?
Orucun vakti, imsâk vakti dediğimiz
fecr-i sâdık zamanından, akşam güneşin batışına kadar olan müddettir.
Orucun başlama ve bitme zamanı
hakkında şübhe ile zannın hükümleri ayrıdır. Şöyle ki:
* Fecrin (imsâk vaktinin) başlayıp
başlamadığında şübheye düşen kimse için, yiyip içmeyi terk etmek
efdaldir. Bununla beraber yiyip içecek olsa, orucu sahihtir. Ancak
sonradan, fecirden sonra da yiyip içtiği kesinlikle anlaşılırsa, orucu
bozulmuş olur. Gününe gün kazâ etmesi gerekir.
* Oruçlu kimsenin, güneşin battığı
hususunda şübhe içinde iken iftar etmesi helâl olmaz. İftar edip de
sonradan işin gerçeği anlaşılmazsa, üzerine sadece kazâ lâzım gelir.
Fakat güneşin batmasından evvel iftar ettiği sonradan kesin şekilde
meydana çıkarsa, keffâret de lâzım gelir.
* Güneşin battığı zannıyla iftar
eden kimse ise, sonradan güneş batmadan evvel iftar ettiğinin farkına
varırsa, üzerine sadece kazâ lâzım gelir.
Demek ki imsâk vaktinin girip
girmediğini iyice kestiremeyen kimse için, yeme içmeyi terkederek bir an
evvel oruca başlamak ve güneşin battığını tam kestiremeyen kimse için
de, hemen orucu bozmamak ihtiyat îcabıdır. |