Galiz necâsetten sayılan
maddeleri şöylece sıralayabiliriz:
1 - İnsan vücudundan çıkan
ve abdest veya gusül almayı gerektiren her şey: İdrar,
kazurat, meni, mezi, vedi, kan, irin, sarı su, ağız
dolusu kusmuk, hayız-nifas ve istihaze kanları gibi...
Şâfiî ve Hanbelî
mezheblerine göre, meni temizdir, bulaştığı yeri
necis yapmaz.
2 - Eti yenmeyen hayvanların
idrarları, ağız salyaları ve tersleri... Ancak eti
yenmeyen hayvanlardan çaylak, kartal, atmaca gibi kuş cinsinden
olanların pislikleri, hafif necâsetten sayılmaktadır.
Eti yenmeyen hayvanlardan, sadece
kedinin salyası ve artığı temiz kabul edilmiştir.
Kedi, insanlarla çok düşüp kalktığından, ev eşyasına
her zaman dokunduğundan ve insanın elini, v.s. yaladığından,
insanlara güçlük olmaması için, Allah Teâlâ onun salyasını
ve ağzını pis saymamıştır. Böylece biz
kullarına büyük bir kolaylık kapısı açmıştır.
Nitekim Resûlüllah Efendimiz, bir hadîs-i şeriflerinde şöyle
buyurmuştur:
"O (kedi) pis değildir.
Ancak o sizin etrafınızda çok dolananlardandır."
3 - Bütün hayvanların akan
kanları...
4 - Eti yenen hayvanlardan tavuk,
kaz, ördek ve hindi gibi kümes hayvanlarının tersleri...
Eti yenen hayvanlardan serçe, güvercin
gibi havada pisleyen kuşların tersleri, temiz kabul
edilmektedir.
5 - "Meyte" tabir edilen
leşler, yani, karada yaşayıp besmele ile boğazlanmaksızın
ölen kanlı hayvanlar ve bunların tabaklanmamış
derileri...
Hayvan boğazlanarak öldürülmekle
beraber, bu boğazlama işlemi Şeriatın tarif ettiği
şekilde yerine getirilmemişse, bu hayvan da leş (meyte) hükmündedir,
pis sayılır, eti de yenilmez. Hayvanı boğazlarken
kasden, bile bile besmeleyi terketmek gibi. Besmeleyi çekmeyi unutmakta
ise, bir beis yoktur.
6 - Alkollü içkilerden Şarap
da galiz necasettendir. Bunda, bütün fıkıh âlimlerinin
ittifakı vardır. Şaraptan başka olan alkollü içkilerin
necâset durumlarının ne olduğu hususunda üç görüş
vardır: Kimisi bunları galiz, kimisi de hafif necâset sayar.
Bâzılarına göre de, bu içkiler, maddeleri itibariyle
temizdir.
Şu hususa dikkat edilmelidir
ki, bu ihtilâf sadece şarap dışındaki alkollü içkilerin
maddelerinin temiz olup olmadığı itibariyledir. Yoksa bu
içkileri içmenin haram olduğunda bütün âlimler müttefiktirler.
|